Tandenknarsen

Botox behandeling tandenknarsen met botox

Wat is tandenknarsen?

Duizenden Nederlanders hebben last van tandenknarsen of bruxisme. Door een te strakke kauwspier, musculus masseter, ontstaan pijn- en krampklachten tijdens het eten, gapen en slapen. Ook kunnen, door kramp in de kauwspier, chronische hoofdpijnklachten ontstaan. Vanwege de verhoogde spanning in de kauwspier worden de kiezen strak geklemd. Hierdoor ontstaat schade aan tanden en kiezen, deze kunnen afbreken en barsten. Ook kan het kaakgewricht beschadigd raken waardoor een chronisch pijnsyndroom kan ontstaan.

de gevolgen van tandenknarsen

Behandelingen tegen bruxisme.

Tandenknarsen en kaakklemmen behoren tot de grootste veroorzakers van gebitsproblemen. De meest gebruikelijke behandelmethode is het opmeten van een bitje voor tijdens het slapen. Soms is zo’n bitje voldoende om het gebit tijdelijk te beschermen tegen de beschadiging. De oorzaak van de klachten, met name de overactieve kaakspier, wordt hier echter niet mee aangepakt. Mensen met sterke kaakklem kunnen het bitje ’s nachts stuk bijten omdat de kaakspier sterk verkrampt is.

Botox behandeling tandenknarsen.

Botox legt tijdelijk een deel van de spier stil waardoor de kracht van de spier afneemt. Door afname van de spierspanning verdwijnt de kramp in de kauwspier en daarmee ook de klachten van tandenknarsen en kaakklemmen. De bewegingen in de kaakspier blijven volledig intact. De behandeling met botox heeft géén invloed op de mimiek, het kauwen en praten.Met een zeer dun naaldje wordt een kleine injectie toegediend aan de zijkant van de wang, vlakbij de kaakhoek. De injectie is oppervlakkig, net onder de huid. Het wordt NIET als pijnlijk ervaren.

Ervaringen behandeling tegen tandenknarsen.

Botox werkt nagenoeg altijd bij deze klachten. Twee weken na de behandeling merkt vrijwel iedereen een sterke vermindering van de klachten; vaak verdwijnen de klachten zelfs volledig. Het effect van botox houdt drie tot zes maanden, afhankelijk van de kracht van de kauwspier. Het is aan te raden om de eerste twee keer de behandeling na drie maanden te herhalen. Op deze manier is de kans het grootst dat de kracht van de spier wordt afgebouwd, met als gevolg dat de spier zijn “geheugen” verliest. Daarna verminderen de artsen de frequentie van de behandeling naar één keer in de zes tot acht maanden.

Vergoeding behandeling kaakklem

Sinds tientalen jaren wordt tandenknarsen behandeld met een spierontspanner, botox. De artsen injecteren botox in een lokaal deel van de overactieve spier, waardoor de kaakklem verdwijnt. Deze behandeling betaalt u zelf. De factuur kan bij uw ziektekostenverzekeraar ingediend worden. Afhankelijk van uw verzekeringspakket komt u in aanmerking voor een vergoeding. Lees hier hoe de behandeling in zijn werk gaat

Behandeling(en) voor Tandenknarsen

Botox