fbpx
"Hoewel de behandelingsmogelijkheden voor acne de laatste jaren enorm zijn toegenomen, blijft acne een aandoening met een chronisch karakter."
-Dokter Olga Liplavk-

Wat is acne?

Acne bestaat uit kleine onderhuidse ontstekingen, verstopte talgklieren en veel talg productie. Bij de Mozart Kliniek behandelen we drie soorten acne:

1. Acne vulgaris (jeugdpuistjes).
  2. Acne conglobata (ernstige vorm van acne).
  3. Acne keloidalis (acne met veel littekenvorming).

Wat is de oorzaak van acne?

Acne kan veroorzaakt worden door hormonale veranderingen zoals puberteit, zwangerschap, borstvoeding, maar ook uit een ongezonde levensstijl, zoals te vet, te gekruid eten, stress en het slecht reinigen van de huid.

Verdwijnt acne vanzelf?

Ja, acne gaat vaak vanzelf over, maar bij chronische vormen kan dit jaren lang duren. Doe je hier niets aan dan ontstaan er littekens, deukjes in de huid die zeer lastig zijn om te behandelen. We adviseren daarom altijd acne te behandelen en te zorgen dat verspreiding beperkt blijft. Op deze manier ontstaat er geen permanente schade aan de huid, zoals littekens.

Tips om zelf acne te verminderen

In overleg met huidtherapeut (en arts) kunt u zelf een positieve bijdrage leveren aan het behandelresultaat, door de volgende adviezen op te volgen:

• Huidverzorging; de huid voorzichtig wassen (1 à 2x per dag) met lauw water en na het baden droogdeppen met een schone handdoek. Het meest geschikt is wassen met zeep met een zuurgraad (pH-waarde) die niet hoger is dan 5. Ook wordt er soms een peelingcrème geadviseerd op basis van glycolzuur of fruitzuur. Daarnaast is goede zonbescherming belangrijk als er dieptereiniging of laser wordt toegepast.
  • Kies voor producten op waterbasis als u make-up of zonnebrandmiddelen gebruikt.
  • Vermijd strakke en synthetische kleding (direct op de huid).
  • Een dieet voor acne bestaat niet. Maar als u merkt dat u door een bepaald product meer puistjes krijgt, kunt u dat voedingsmiddel beter vermijden.

Welke factoren hebben nog meer een slechte invloed op acne?

• Het krabben of zelf uitknijpen van puistjes. Ondeskundige manipulatie kan leiden tot meer ontstekingen en acne littekens.
  • Stevig schoonmaken van de huid.
  • Het wassen van de huid met heet water.
  • Het gebruik van sterk ontvettende huidverzorgingsproducten (zoals producten op basis van alcohol).

Door het natuurlijke vetlaagje van de huid weg te halen (door verzorgingsproducten met veel alchohol of heet water) beschermt de huid zich door extra talg te produceren. Door de productie van overtollig talg ontstaat acne.

Hoe wordt acne behandeld?

Hoewel de behandelingsmogelijkheden voor acne de laatste jaren enorm zijn toegenomen, blijft acne een aandoening met een chronisch karakter. Onze huidtherapeut behandelt alle vormen van acne en acne-littekens. Dit gebeurt vaak in combinatie met een behandeling door een arts. Daarnaast speelt de huidtherapeut een grote rol in het verstrekken van adviezen ten aanzien van zelfzorg en het adequaat toepassen van de acne behandeling. Een actieve bijdrage van de patiënt is een voorwaarde voor succes.

Wat zijn de kosten van een acne behandeling?

De kosten van de behandelingen zijn afhankelijk van welke behandeling uitgevoerd dient te worden. Tijdens het intakegesprek wordt met u besproken wat de kosten zijn van de behandeling.

Vergoeding van de zorgverzekering

De vergoeding van deze behandeling is afhankelijk van uw ziektekostenverzekeraar. Informeer bij uw eigen ziektekostenverzekeraar of de betreffende behandeling in aanmerking komt voor vergoeding.

Behandeling(en) voor Acne

Huidtherapie

Een acne behandeling door de huidtherapeut kan onder meer bestaan uit:

• Chemische peeling en mechanische peeling (microdermabrasie). De chemische peeling en microdermabrasie verwijderen dode, losse huidcellen, zodat de poriën minder blokkeren. Wanneer een huid regelmatig wordt gepeeld, zullen mee-eters niet zo snel meer ontstaan en de talg zal normaler kunnen afvloeien. Bovendien wordt door het verwijderen van de dode huidcellen de celvernieuwing gestimuleerd.
  • Manuele reiniging van de huid. Het ledigen van mee-eters en puistjes en onzuiverheden.
  • Adviezen en zelfmanagement bij o.a. huidverzorging en productgebruik.
  • Licht- LED therapy.
  • Ook kunnen acne littekens goed behandeld worden door middel van Microneedling.